09 september 2009

Buurvrouw


Mijn buurvrouw is een lerares,
zij geeft de kleine kinderen les,
in aardrijkskunde,
in huishoudkunde
en 't wonder van de Leidse fles.

Zij leerde Rothschild rekenen,
zij leerde Rembrandt tekenen,
F. Schubert liederen zingen,
de akrobaat door hoepels springen,
de architekt een villa bouwen,
en iedereen zijn zonden berouwen.

Wie kan de vreugde beseffen
als leerlingen de meesters overtreffen?...

Voor elk gebeuren in het leven
weet zij u raad en daad te geven.
Haar brein moet wel zijn als een groot arsenaal.
Haar woord is 't bevel van een streng generaal.

Men zegt:
Als bij haar thuis
de melkpot op het gasvuur staat,
beveelt zij: 'Kook!'
en inderdaad
de melk aan 't koken gaat.

Toen ik haar leerde kennen
stond ik verbaasd voorwaar!
Nu eerst begrijp ik haar.
Ik zal er nog toe komen
haar onvoorwaardelijk te bewonderen.

Mijn buurvrouw - A.W. Grauls (Uit : Cantabile)

Geen opmerkingen:

Bezoekers

Volgers