19 augustus 2009

Lief


Hallo ! Ik zoek een lief. Neen, neen, niet mijn lief, een lief.
Ja, meneer. Ik zoek, dagen al, weken al, maanden al,... Maar waar ik ook zoek, hoe hard ik ook zoek, ik vind er geen.
Waarom is het zo moeilijk om iemand te vinden, die zijn leven met me wil delen, me wil kussen, met mij op vakantie wil, naar mij wil luisteren als ik moe van mijn werk thuiskom ?
Waarom ? Waarom toch ? Kan iemand het mij uitleggen ?
Zijn mijn eisen te hoog ? Ik verlaag ze dag na dag, na elke vruchteloze zoektocht.
Stoot ik mensen af, of willen ze enkel maar één nacht bij mij, één gesprek met mij ?
Wie legt het me uit ? Wie ?
En alles wat ik wil, is : een lief dat van me houdt. Een zacht karakter, een lieve glimlach, mysterieuze ogen, een bonzend hart. 't Hoeft geen schoonheid te zijn (het mag!), 't hoeft geen uitmuntend kok te zijn (het mag!), niets hoeft, behalve van me houden.
Ik wil iemand die me troost als ik verdrietig ben, en zacht uithuilt op mijn schouder. Ik wil iemand die mijn vreugde deelt en lachend mijn hart gelukkig maakt. Ik wil iemand die van me houdt, en aan wie ik mijn liefde kan schenken, elke dag.
Maar neen ! Ik zoek een lief, maar vind er geen.
Zoek ik te hard ? Ik probeer van niet.
Zoek ik te ver ? Ik zoek overal !
Zoek ik op de verkeerde plaatsen ? Misschien zie ik niet dat zo iemand al maanden naar mij smacht, met hetzelfde verlangen als mij. Iemand die net als ik op zoek is. Op zoek naar een lief.
Ja, ik zoek een lief.
Ik zoek, maar ik vind er geen.
Ligt het aan mij ? Ligt het aan hen ? Ligt het aan het lot ? Het vreselijke lot ?
Ben ik te min ?
Wacht : een commercial. Dat moet het doen.
Zegt u eens : wat zijn uw sterkste punten ?
Wel, ik denk dat ik gerust mag zeggen dat ik zachtaardig ben en...
My God, waar zijn we mee bezig ?
Al wat ik wil, is iemand die van me houdt. Ik wil niet alleen zijn ! Ik haat het alleen te zijn ! Alleen naar de cinema, alleen naar concerten, alleen 's nachts in het park, alleen om te genieten van de pracht van zovele mooie plekjes. Ik zou mijn lief alles tonen wat ik belangrijk vind. Ik zou mijn lief willen vertellen, uren aan een stuk, wat ik belangrijk vind, wat ik niet eens belangrijk vind, maar toch wil vertellen.
Maar alleen... is maar alleen !
Ik wil liefde ! Verdorie, ik wil liefde !
Mijn psycho-analist zegt dat ik te weinig ouderliefde heb gehad. U ook al ?
Alles wat ik wil, is het gevoel dat iemand me nodig heeft, zoals ik iemand nodig heb. Het gevoel dat iemand van me houdt, zoals ik van iemand kan houden. Liefde, van geboorte tot dood, daar draait het toch om.
Ja, meneer, mevrouw, ik zoek een lief ! Maar u kunt me ook niet helpen aan zo'n meisje, zeker ?

zelfgeschreven monoloog in het kader van de cursus "verbale expressie" en vertolkt in het Tinnenpottheater (1995)

Geen opmerkingen:

Bezoekers

Volgers